Trump: a populizmus utolsó halálsikolya


Domald Trump elnökségét sokan az elmebeteg amerikai társadalom győzelmének tekintik, még többen pedig a józanság diadalát, a polkorrektség korszakának végét. Trump kapcsán óhatatlanul előkerül Hitler is, de a konzervatív jelölt győzelme egészen más történelmi korszakot idéz.

A trumpi győzelem minden szempontból beleillik abba történelmi korszakba, amiben élünk. Az okokról és azok következményeiről sokáig fognak vitatkozni a történészek.

A legegyszerűbb magyarázat a választók elhülyülése és a populizmus egyszerű, jól befogadható retorikája lehet. Azonban ennél régebbi folyamatról van szó és teljes más választói motivációról lehet szó.

A konzervativizmus és a jobboldal általában akkor tud hatalomra kerülni, ha az emberek félnek és olyan értékrendben látják a biztonságos megoldást, ami nem kockáztat. Nem fektet be, nem rizikózik meg semmit, pusztán a rossz dolgok elmúlását tekint céljának. A régen minden jobb volt („make america great again”) pontosan azt fejezi ki, hogy valami nem jó, valami elromlott.

Szokás ilyenkor az éppen aktuális kormányt és az aktuális rendszert szidni és gyakran ez igaz is. A négyéves ciklus sok esetben semmire se elég, az építkezést gyakran bontással kezdődik, ami az első ciklus éveire alaposan rányomja a bélyegét.

A mostani egymással látszólag tökéletes összhangban álló események azonban azt bizonyítják, hogy nem a nemzeti kormányok munkájával van gond. Egészen pontosan ők annyiban hibáznak, hogy nem ismerik fel a jelenséget.

Klímaváltozás, digitalizáció

A bevezetőben említett világháborús korszak nem Hitlerrel és még csak nem is az osztrák trónörökös meggyilkolásával kezdődött. A folyamat a kor társadalmi berendezkedésének átrendeződésével indult. A feudális rendszer átalakulása majd megszűnése az elszegényedett paraszti rétegből hamarosan kitermelte a munkásosztályt ami nélkül az ipari forradalom lehetetlen lett volna. Az ipari forradalom pedig megteremtette a kapitalizmust.

Korunkban hasonlóan mély, gyors és drasztikus társadalmi átrendeződés zajlik. Az még nem ismert, hogy ez a társadalmi átrendeződés milyen új osztályokat hoznak létre a társadalomban mér meglévő, felső, közép és alsó osztályok mellett vagy azokon belül.

A digitális forradalom végképp reménytelenné teszi a munkásosztály amúgy se fényes jövőképét. A képzetlen, tanulásra alkalmatlan vagy tanulásra esélytelen emberek számára a digitalizáció tökéletesen értelmezhetetlen, nem egy esetben még a kifejezéssel sem találkoztak.

Találkoztak viszont a múltból jól ismert fogalmakkal és azok a mindennapokban is megjelentek. Munkanélküliség, kizsákmányolás, jelentéktelenség. Mind-mind olyan negatív életérzést kiváltó jelenség, melyek ellen képtelen védekezni ez a társadalmi réteg.

Ha nem lenne elég a gépesítés és a munka lehetőségek rohamos csökkenése, az emberiség egy természeti jelenséggel is küzd. A klímaváltozás bolygónk több, korábban lakható területét teszi élhetetlenné. Nincs tapasztalatunk ezzel a jelenséggel, gyakorlati tudásunk nincs a megoldására. Van azonban nagyon is gyakorlati hatása. A lakhatatlanná váló területekről nagy mennyiségű ember menekül az élhető területekre. Mivel ez a mozgás több ezer kilométer is lehet, a kulturális különbségek okozta feszültség tovább rontja a helyzetet és amíg a tehetősebb réteg gond nélkül képes beilleszkedni, saját élettér vásárlásával, addig az alsóbb osztálybeli, képzetlen munkaerő egy amúgy is kiélezett szituációban próbál a munkáért versenyezni. Ami amúgy egyre kevésbé létezik és ha létezik is, az egyszerű betanított munkánál bonyolultabb, képzettséget igényel.

Tökéletes kilátástalanság

Ebbe a teljes reménytelenségbe érkezett meg az ISIS, Orbán Viktor, Nigel Farrel, Donald Trump. A névsorban semmi közös nincs. Az egyetlen hasonlóság a vezetésre váró néptömegek sikeres megszólítása, olyan ígéretekkel, amik a valóság alakulása amiatt, lehetetlen.

Nem lesz munka alapú társadalom, Allah nem fogja támogatni az iszlám erőszakos terjesztést, se az Egyesült Királyság se Amerika nem lesz olyan mint régen.

Összehasonlításképpen a munkára tett ígéretek megfelelnek annak, mintha a gőzgépek korában valaki az ígérte volna, hogy négy év alatt visszaállítja a lovak méltóságát és minden gőzgépet beolvaszt kapának. Voltak ilyen mozgalmak, de a történelem nem őket igazolta.

Gipsz Jakab: ezért nem kapsz tőlem munkát – 2016 verzió

„Azért nem kapsz munkát, mert nincs és nem is lesz. De te ezt nem fogod megérteni, mert nem akarod se megérteni, se elfogadni.„

Magyarországon még súlyosabb a helyzet mint Amerikában. Alig álltunk ki a szocializmus nevű förmedvény sodrából, máris azzal kell szembesülnünk, hogy a világ egyetlen, ez idáig sikeresnek mondható társadalmi berendezkedése, a kapitalizmus az életéért küzd.

A kapitalizmus alapja a termelés és a fogyasztás. Minél többet fogyasztunk, annál többet kereshetünk és fordítva, azaz a termelés (munka) mindennek az alapja. A kapitalizmus azonban nem számolt annak a lehetőségével, hogy az emberi munka mennyisége olyan minimálisra csökkenhet, hogy megszakad a lánc és a töke korforgásából kiesik a munkás.

Jobboldal, baloldal, célnélküli jövő

Az eddigi problémákat a múlt tapasztalata alapján megoldani próbáló klasszikus jobb és baloldali eszmékre építő pártok nem találnak és nem is fognak találni megoldást se a klímaváltozásra se a digitalizáció hatásaira.

A baloldal munkás rétege a robotok és a mesterséges intelligencia lesz, amiknek aligha lesz szükségük politikai érdekképviseletre. A digitalizáció alapvetően két részre szakítja az emberiséget és az az emberiséget alkotó „mikroközösségeket” a nemzetállamok társadalmait.

Sikeres eszközhasználók és eszközhasználatra képtelen emberek csoportjaira. A múltból jól ismerjük ezt a fajta megosztást, sajnálatos módon a fegyverek kapcsán, háborúkban láttuk annak hatását, mi történik akkor, ha egy fejlettebb eszközt használó csoport kerül szembe egy fejletlenebb eszközt használóval.

A digitalizáció hasonló, remélhetőleg nem ilyen éles konfliktusokban mutatja meg hatását.

Az internet igazi kábítószere: valótlan információ

Az eszközt használatra amúgy nyitott, de az eszközt nem értő emberek borzasztó csapdába kerültek. Olyan információkat dolgoznak fel hitelesként, ami jobb esetben pusztán trollkodás, rosszabb esetben pedig célzott, átverési céllal elhelyezett tartalmak.

A rég múltban is találunk ilyen jelenséget. Ha lenyeled a rágógumit akkor összeragadnak a beleid, ha megeszed egy állat testrészét akkor megkapod a képességét. A hiszékenység és a tanulatlanság olyan gyilkos kombinációt alkot, aminek köszönhetően egyre fogékonyabbá válnák a kiszolgáltatott helyzetben lévők. Az egyre extrémebb hazugságok mellett pedig az olyan apróbb hazugságok, mint a múlt sikeres vissza hozatala már észre se vehetőek.

Mi a megoldás?

A múltban a háború volt minden olyan társadalmi feszültség megoldása, amire nem találat más megoldást a társadalom vezetője, vezetősége. Ez a technológia fejlődésével forradalmak formájában jelent meg újra az emberiség történelmében.

Napjainkban kutatóintézetek ezrei keresik a választ, hogyan lehet megoldani az előttünk álló problémákat.

Ez idáig nem született megoldás.

Egy dolog azonban bizonyosak lehetünk, a populizmus utolsó kártyáit játssza ki, a digitalizáció egy tudatosabb társadalmat fog elhozni, ahol konkrét tervekről fognak szavazni az arra jogosultak és nem teljesíthetetlen vágyálmokról.

Ajánlott poszt: Lázár János miniszterelnök első munkanapja

61 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://4949.blog.hu/api/trackback/id/tr911946477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-JzK- 2016.11.10. 18:37:20

A nyugati civilizáció a szakadék széle előtt pár centivel állt meg, kaptunk egy utolsó esélyt.

Ha Clinton nyer, akkor vége lett volna a játszmának: annyi füstöst legalizált volna, hogy a fehér amerikának ezzel végleg és visszafordíthatatlanul vége lett volna, fehérpárti elnököt képtelenség lett volna választani. Az 1965-os bevándorlási törvény elfogadása óta a nemlatin fehérek (tehát az igazi amerikaiak) aránya 90%-ról 65%-ra esett vissza.

Feltölthetik konzervatív elemekkel az évtizedek óta liberális Legfelsőbb Bíróságot, és visszavonhatják végre a buziházasságot és Roe-féle abortuszhatározatot.

Elkerültük az atomháborút: Putyinnak konstruktívan egyezkedni tudó elnök végre meg tud egyezni pl. Szíria vagy Ukrajna kapcsán.

Befejeződik a magyar kormánynak a mindenféle liberális baromsággal való basztatása.

A nyugati kultúrmarxista vezetők reszkedhetnek, óriási repedés keletkezett a világrendjükben. Már csak az kell, hogy jövőre az AfD megbuktassa Merkelt.

Plusz az én privát vágyálmom: lecserélni Ferenc pápát Richard Williamsonra, vagy legalább Jude Law karakterére, XIII. Piuszra :)

Lassan szépen megbomlik a gonosz tengelye.
Válasz erre 

1ghost 2016.11.10. 18:52:33

T@-JzK-: A nyugati civilizáció a szakadék széle előtt pár centivel állt meg, kaptunk egy utolsó esélyt."

Ezt már Rákosiék is mondták. Meg Hruscsov. Oszt, mi lett belőle? Na ugye?

A cikk baromi jó, és jól látja a XXI: helyzetet. Az orbánok, trumphok, erdogánok a múlt, bár még jelen vannak. Ám a jövő elsöpri őket. Hiszen a választás következtében csak hatalmuk van, de nem igazuk.
Válasz erre 

rockjano 2016.11.10. 18:55:25

Ahogy elnézem a mi kis demagógunk nagyon jól elvan és elég sikeres..lám még Trumpot is jól jósolta meg.

A gond az hogy Trump minden választási igéretét el fogja feledni és nem is fogják számonkérni rajta...
Válasz erre 

Finta László · http://reakciosreflexiok.blog.hu/ 2016.11.10. 18:57:48

"Konzervatív jelölt"?
Válasz erre 

-JzK- 2016.11.10. 19:01:30

@1ghost:
Ahhoz képest, hogy ők a múlt, éppenséggel az alt-right a legmodernebb felfutó irányzat a nyugati országokban, míg az egy szektásabban viselkedő SJW-ista kurzus egyre inkább önmaga paródiájává válik.

Gondolom szerinted az a helyes irány, hogy minden fehér országot rakjuk tele füstössel, vezessük be a buziházasságot, a nem-PC beszédért járjon börtön, továbbá az egész világ legyen egy nagy kibaszott safe space, továbbá az amúgy is feminista családjogot még inkább rendeljük alá a radikális feministáknak... Ez a "jövő" szerinted és nekik van igazuk.

Nos, ez egy beteges lázálom, és nagyon remélem, hogy megússzuk.
Válasz erre 

midnight coder 2016.11.10. 19:11:15

A cikk írója elég sok ponton téved, bár egy-két dologban kétségkívül igaza van.

1. A migrációnak ma az égvilágon semmi köze nincs az éghajlatváltozáshoz. Ahhoz van köze, hogy az elmúlt 100 évben a fejlődő országok ügyesen megtízszerezték a lélekszámukat, úgy hogy közben a mezőgazdaságuk technológiája semmit sem változott. Kb. ugyanaz, mint ha mi most százmillióan lennénk ugyanennyi kajára. Aztán a kicsi négerhez is eljut a TV, internet, és látja hogy milyen jó az élet a világ túlsó oldalán. Nosza, ő is felkerekedik, mert hát neki is kellene nagy ház medencével, autó, a fűkunyhó és a 30 kecske és 4 asszony helyett. Ilyen migráció amúgy volt már a történelem során nem egy. Persze, akik azon a területen laknak akiknek az életterét épp elfoglalják, nyilvánvalóan ellenérdekeltek a kérdésben. Ahogy az indiánok sem nagyon lelkesedtek anno a kiirtásért. Aztán van amikor lehet tenni a dolog ellen, van amikor nem. Az indiánoknak sikerült. A kínaiaknak is, de ők sem véletlenül építették fel anno a Nagy Falat.
2. A jelenlegi munkanélküliségben a digitalizáció a legkisebb probléma. Ennél egy nagyságrenddel nagyobb, hogy az ipart sikerült kitelepíteni Kínába. Ez persze nem csak az amcsiknak fáj, hanem Európának is. Persze nyilván, nekem mint programozónak kevésbé, de ha Pl. iparban próbálnék elhelyezkedni mint melós, akkor esélyem sem lenne, mert azért a pénzért amiért itt megveszed az alapanyagot, a kínaiak leszállítják a készterméket. Ráadásul a dolog egyre rosszabb lesz, mivel az alapvető termelési infrastruktúra mind Kínában van. Ha ma itt Európában építenél egy ipari robotot, akkor Kínából jönne a motor, az elektronika, itt max. a vázat raknád össze és a szoftvert írnád meg - hacsak meg nem bíznál vele egy ócó indiait - bár ennek azért ma még van némi kockázata.

A lényeg az, hogy ma Átlag Gipsz Jakabnak nem csak - sőt, nem elsősorban - azért szar mert a robotok elvették a munkáját, hanem azért szar, mert az európai ipart már vagy 30 éve elkezdték kitelepíteni, és egyre kevesebb az olyan dolog amit itt versenyképesen elő lehet állítani, ráadásul azokon a munkahelyeken, amik jellegüktől fogva nem szervezhetők ki (Pl. vendéglátás, építőipar) kis kiszorítják őket a bevándorlók.

Ezek az emberek nem hülyék, csak azt vették észre, hogy a nagyon liberális globalista kormányok akik az elmúlt 30 évben kormányoztak, nem az ő érdekeiket képviselték. Ezért aztán leváltották őket. Erről szól a demokrácia. Nem mellesleg az az elit, aki jelenleg még haszonélvezője ennek az egész folyamatnak, hosszú távon éppúgy be fogja ezt az egészet bukni mint a proletár, csak neki úgy 10-20 évvel később következik ez be (ha szerencsés).

Ettől eltekintve persze hosszú távon a digitalizáció is okoz majd problémákat, és végül egy elég más társadalmi rendszer tudja csak majd feloldani ezt a konfliktust (Pl. valamilyen globális alapjövedelem).
De jelenleg még nem ez a problémák legfőbb forrása.
Válasz erre 

matalan1 2016.11.10. 19:14:05

Erdekes, nagyon hasonloan latom en is a helyzetet. A munka atertelmezese kesik - a kapitalizmus alapveto problemairol van szo amit a populizmus meg csak felszinesen sem vet fel. Tulsagosan nehez lenne a demokracia alapveto tomegeit kepezo kevesse iskolazott (vagy maskepp iskolazott) embereknek elmagyaraznia a melyebb osszefuggeseket, es valoszinu nem is lenne ertelme.
Az informacio regebben a politikai reteg kivaltsaga volt. A mai populizmus egyik alapja, hogy okosabbnak kepzeljuk magunkat a politikusoknal, igy jon letre a politikus mentes politika igenye.
Am ez az illuzio, ahogy te is mondod, csak felszines - a rankzudulo informacioaradatban mindenre es annak ellenkezojere is talalsz peldat.
Ebben a latszolagos kaoszban a sajat erofeszitesunk, tanulasunk helyett valaki mast szeretnenk aki rendet tesz.
Majd egyszer rajovunk hogy ez nem lehetseges...
Válasz erre 

freddy_m · http://feri.szikla.hu 2016.11.10. 19:16:19

Feltételezem nem Nigel Farrel akart az lenni hanem Nigel Farage.
Válasz erre 

midnight coder 2016.11.10. 19:26:31

@1ghost: Nem kell beszarni mondta az egér a macska szájában.

Valójában a liberális világrendnek van vége, vagy így, vagy úgy. Vagy azért, mert az ott lakó emberek véget vetnek neki, vagy azért mert a migránsok, akik basznak feladni a saját értékrendjüket, kultúrájukat szépen annak rendje és módja szerint felszámolják.
Válasz erre 

1ghost 2016.11.10. 19:37:13

@-JzK-: "Gondolom szerinted az a helyes irány, "

Rosszul gondolold.
Válasz erre 

1ghost 2016.11.10. 19:40:49

@midnight coder:

"Valójában a liberális világrendnek van vége."

XXI. században? Az informatika világában? El vagy bódulva, mit szívsz bazdmeg,?

Ja, orbánt. Az más.
Válasz erre 

m.t. 2016.11.10. 19:51:58

@midnight coder:
"A lényeg az, hogy ma Átlag Gipsz Jakabnak nem csak - sőt, nem elsősorban - azért szar mert a robotok elvették a munkáját..."
Aha, tehát ha a világcégek nem döntenek úgy hogy Európából/USÁból Ázsiába telepítik át a termelést, akkor a technológia megáll a fejlődésben, és a robotok nem váltják ki pár évtizeden belül a fizikai munkát.

A hozzászólásod elején kritizálod a fejlődő országokat hogy a mezőgazdaságuk nem halad a korral. Aztán te is kifogásokat keresel hogy "kína meg bevándorlók elveszik a munkát", ahelyett hogy belátnád, hogy az emberi fizikai munka ideje egyszerűen lejárt. Aki melós ahelyett hogy soft skillekben és a legújabb iparágakban képezné magát, az egyszerűen az idejét pocsékolja.
Ez egy olyan folyamat ami ellen lehetetlen bármit is tenni, a történelem sokszor bebizonyította.
Ugyanúgy hiába gondolod hogy pusztán ingyenélni indulnak el milliók a vízbefúlást kockáztatva, nincs olyan eszközöd amivel hosszú távon megállíthatnád őket, ha nincs ivóvizük.
Válasz erre 

conchita wurst 2016.11.10. 20:03:00

a cikk elfelejtette hogy a fehér diplomás férrfiak (nyilvánvalóan a legképzettebb, legbefolyásosabb amerikai kaszt) trumpra szavaztak

- csak azt a mantrát sunnyogja ami 48 órával ezelőtt biztos clinton győzelmet ígért
Válasz erre 

morph on deer 2016.11.10. 20:13:33

@-JzK-:
"Lassan szépen megbomlik a gonosz tengelye."

Hát ez nálad már sikerült is, és elég jó tempóban halad... Semmi perc alatt el fogsz érni a "whites only" fundamentalista modellhez, már elengedett kormánnyal sem tudsz hibázni.
Tudod, olyan mint az Iszlám kalifátus! Csupán a bőrszín fehér lesz, a vallás meg a kereszténység szükségszerűen módosított változata, és ready to roll!

Az egyetlen dilemma már csak a név lehet... Én megpályáztatnám a hasonlóan kötöttpályás gondolkodású betegtársak között, a siker érdekében...

Sok sikert!
(És mielőbbi gyógyulást!)
Válasz erre 

StanLee · https://newsroll.net 2016.11.10. 20:16:14

@m.t.: "Ugyanúgy hiába gondolod hogy pusztán ingyenélni indulnak el milliók a vízbefúlást kockáztatva" Az internet egyik nagy vivmanya, hogy nagyon gyorsan lehet mar informaciohoz jutni. Ha en lennek a migrik helyeben, egy nagyon egyszeru szamitassal arra jonnek ra, hogy qrvara megeri vallalni a vizbefulas lehetoseget, mivel eleg kicsi a valoszinusege, hogy belefulladok a tengerbe utana meg tutko nem kuldenek vissza: iden kb. minden 250-ik fulladt csak bele a tengerbe, tavaly ennel meg sokkal kevesebb. Ezzel szemben az eletkorulmenyeim robbanasszeruen nonek (sator vs. ingyen lakas, kaja jegyre naponta egyszer vs. ingyen kaja naponta haromszor, zero orvosi ellatas vs. ingyenes nemet egeszsegugy, oktatas a gyereknek, es meg sorolhatnam), az embercsempeszeket ki tudja fizetni kb. 6 havi penzbeli juttatasbol, amit a nemet allamtol kap, mellette lehet feketen ezt azt csinalni.

Szoval Trump azert nyert, mert nagyon egyszeru valasztasi opciokat adott a nepnek, es az amiknak ugyanigy nem tetszik, mint a nemeteknek, hogy a demagog szoveggel olyan tarsadalmi retegeket lehet megszolitani, akiket a nagy multra visszatekinto jobb vagy baloldali partok nem tudnak megszolitan. A fiatalokat meg nem erdekli a politika, olyan ez mint hogy ha van FB nem kell nekik sem az elo tarsas kapcsolat se a szex, csak legyen eleg like, elvannak azzal. az idosebb generacio meg nem a like-on el es inkabb tol egy x-et USA-ban Trumpra, Mo-n meg Orbanra.
Válasz erre 

midnight coder 2016.11.10. 20:19:58

@m.t.: Nem érted a lényeget. Az elmúlt 30 évben a robotok nem váltották ki az iparban az összes élőmunkát. Az ipar nem azért költözött Kínába mert itt zavarták a látképet, hanem azért mert ott volt olcsó munkaerő. És mivel odaköltözött egy rakás cég, ott alakult ki háttéripar, amire aztán a hazai ipar is támaszkodhatott. A dolog végeredménye az lett, hogy az egyik oldalon ott ül egy rakás kicsi kínai az összes ipari termelői kapacitáson, a másik oldalon pedig egy rakás európai a puszta seggén, viszont sok-sok soft skillel aminek a következményeként roppant kreatívan tudnak bölényt rajzolni agyaggal a barlangok falára.

A németeknek pedig kurva jó ivóvizük kell hogy legyen, ha a migriknek semmilyen előző ország vize nem felelt meg, csak a német ivóvíz. Vagy a norvég. És ennek nyilván semmi köze a szociális rendszerhez.
Válasz erre 

midnight coder 2016.11.10. 20:22:04

@1ghost: Mi köze van az informatikához a liberális világrendnek ?
Válasz erre 

Censored Trompf 2016.11.10. 20:23:13

A poszt természetesen marhaság.
Amerikának már rég befellegzett.

A feketék, latínók és kínaiak és muszlimok egyvelege hamarosan többségbe lesznek.
Ezen túl a fehérek egy része is van annyira önsorsrontó, hogy a Soros féle háttéremberek bábjaira, Clinton félékre szavazzon.

Ez utolsó republikánus elnökök egyike Trump, ha nem az utolsó.
Létrejön hamarosan ott is az a multikulti, ami a valóságban párhuzamos társadalmak sokasága, egymás gyűlöletével telve.
Napi robbangatások, élhetetlen negyedek, NO GO ZONE-ák.

Ez a sors vár Franciákra, Svédekre, és minden bevándorló párti államra.

A Kelet Európai blokk lesz a fehér emberek, és a kereszténység utolsó bástyája.
Aztán legyőznek minket is a demokratának hazudott nemzet vesztő milliárdosok, a világot uraló médiájukkal, és pénzükkel.
Válasz erre 

midnight coder 2016.11.10. 20:23:34

"Az eszközt használatra amúgy nyitott, de az eszközt nem értő emberek borzasztó csapdába kerültek. Olyan információkat dolgoznak fel hitelesként, ami jobb esetben pusztán trollkodás, rosszabb esetben pedig célzott, átverési céllal elhelyezett tartalmak."

Ami igen csúnya dolog, elvégre a köz becsapása a liberális média monopóliuma.
Válasz erre 

Fleurs Du Mal 2016.11.10. 20:28:01

@midnight coder: Nem tudom szóltak-e, de Kínából kifelé vonul az ipar, nem befelé. A robotizáció pedig nagyok szépen köszöni, jól halad. Belgiumban már voltam egy gyárban (autóipar) ahol spec egyetlen ember sem dolgozott, csak gépek... és minden errefelé halad. Ahol egy gyártósoron kellett 15-20 "operátor" régebben, oda ma már elég feleannyi.

Persze nálunk ez kevésbé csapódik le, mert a magyar munkaerő piszok olcsó... nem éri meg venni robotot helyettük. Egyelőre. De amint drágulunk, vagy kimennek a gyárak vagy az embereket cserélik le gépekre. Így vagy úgy, de költséget spórolnak. Ennyi.
Válasz erre 

Max Cuda 2016.11.10. 20:28:17

@1ghost: te meg mit szívsz te büdös köcsög Gyúrcsány faszát? meg fogtok döglenni fasszívó libsi gecik! :DDD

Éljen Trump, Éljen Orbán, Heil Hitler!!!
Válasz erre 

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2016.11.10. 20:28:35

Kínába az olcsó munkaerő miatt települt ki az ipar (robotos üzemet építeni nagyságrendekkel nagyobb beruházást igényel, mint egyszerű fogyóeszköznek számító kínai rabszolgát tartani). Gondok akkor lesznek, ha a kínaiakhoz valahogy eljut az a nyugati szemlélet, hogy az egyén a fontos, és elkezdenek nyugati béreket meg körülményeket követelni, mert onnan nem lehet hová tovább menni, körbeértünk (:
Válasz erre 

conchita wurst 2016.11.10. 20:37:07

@Fleurs Du Mal: kb. gőzgépek óta mondják hogy ez emberi munka feleslegessé válik (gépromboló mozgalom - viktoriánus anglia)

soha nem lesz belőle semmi
Válasz erre 

morph on deer 2016.11.10. 20:39:10

@midnight coder:
"...és végül egy elég más társadalmi rendszer tudja csak majd feloldani ezt a konfliktust (Pl. valamilyen globális alapjövedelem)."

Pontosan.
Amikor a - lényegében - közvetlen munkaerő által termelt profit azoknak a megélhetését is biztosítja, akiknek a munkájára már nincs szükség.
Ehhez persze a társadalmi strukturák alapvető megváltozásához, átrendeződéséhez is szükség van, ez a mai keretek kzött elég nehezen elképzelhető.
Kérdés ugyancsak, hogy a felmerülő konfliktusok hova vezetnek, és/vagy a mindenkori hatalom birtokosai mikor -ha egyáltalán - fogják belátni, hogy alapvető lépéskényszer van, mégpedig globális szinten.

Erre példa a Trump jelenség is, amely véleményem szerint csak tünet, messze semmi köze a megoldáshoz, de még az aktuálisan adandó/adható válaszokhoz sem.
Csupán jelzés, annak viszont eléggé markáns, hogy gondolkodni kezdjenek, akiknek van mivel...
Válasz erre 

conchita wurst 2016.11.10. 20:40:26

@Kovácsné: Kínában már most 200 millió ember kap kb. magyar vagy magasabb bért, a számuk az amerikai középosztály duplája, már most. És az amerikai középosztály fogy, a kínai nő.

Úgyhogy a belső piacuk óriási, és még rengeteg tartalék van benne. Ugyanez igaz Mexikóra, Brazíliára. De már nem annyira olcsók, mint voltak, vannak iparágak amik visszamennek amerikába.
Válasz erre 

Ad Dio 2016.11.10. 20:41:00

Közvetlen(ebb) demokrácia az egyik lehetséges - számomra vonzó - jövőkép. Ebben a keretben a pártok, bal és jobboldal szerepe lecsökken. Ahogy a világ nem fehér és fekete, úgy nincs jobb és baloldali ember. Bizonyos kérdésekben baloldali bizonyos kérdésekben jobboldali a legtöbb ember. Ami bizonyos az az, hogy az ideológiák vonzereje csökkenőben van. De ez annyira nem is baj talán...
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.11.10. 20:49:16

Az egész világon az a baj a választási rendszerekkel, hogy egyik sem az arányos képviseletről szól az választási eredmények tükrében...
Válasz erre 

Mikkamak 2016.11.10. 20:49:20

@-JzK-: Az "igazi" amerikaiakat - az őslakos indiánokat - a bevándorló fehérek nagyrészt kiírtották.

Roe vs Wade visszavonása szupi lenne, nemigaz? Van erről egy jó fejezet a Freakonomics c. könyvben, mármint, hogy milyen hatással volt a Roe vs Wade a belvárosi fiatal feketék bűnözésének változására. Majd amikor az abortusz tilalom miatt megszülető nincstelen, jövőtelen és kilátások nélküli fiatalok randalírozása miatt valóban no-go lesz egy csomó nagyváros belvárosa, akkor már késő lesz rájönni, hogy hülyeség volt.

Az ipar visszatelepítése? Érdekes lesz, amint a 10-12 (Kaliforniában hamarosan akár 20) dolláros minimál órabérrel dolgoznak majd amerikaiak akik ugyanakkor 5 dollárnál nem fizetnek többet egy pólóért mert az utóbbi évtizedekben az olcsó tömegfogyasztásra nevelték őket és mindenhol a legalacsonyabb árat keresik, és nem fogják megérteni, hogy hova tűnt az olcsó áru. És akkor még nem is beszéltünk a legtöbb könnyű és nehézipar hatalmas környezetszennyezéséről, amit persze senki nem akar majd, mert NIMBY.

A "diplomások" jó része pedig maximum estin vagy nem túl jó nevű főiskolán szerzett valamilyen használhatatlan diplomát és most hamburgert süt a Mekiben mert a diákhitelt vissza kell fizetni és borzasztó dühös, mert nem így képzelte a dolgokat. Ja, és irigykedik az ázsiai (főleg indiai) bevándorlókra, akik hatalmas fizetéseket szakítanak a tech cégektől, nekik ugyanis használható diplomájuk van.
Válasz erre 

Ad Dio 2016.11.10. 20:49:51

@midnight coder:

Sok gondolatoddal egyetértek, ezt azonban tényadatok cáfolják:

"A migrációnak ma az égvilágon semmi köze nincs az éghajlatváltozáshoz."

Mert bizony van. Épp azért, amit utána írtál: a mezőgazdaságuk fejletlen technológiát használ, ami nagyon érzékeny a változásokra, ráadásul adaptálódni is nehezen tud az esetleges elmozdulások mentén. Egy-egy hirtelen jött hatássor (mint amilyen pl. Szíriát érte 2005 után), simán megbillent komplett régiókat, országokat.

Remélem Trump nem gondolja komolyan amit az klímaváltozásról hadovált. Ez talán a legnagyobb kockázata az elnökké választásában.
Válasz erre 

conchita wurst 2016.11.10. 20:49:57

@Ad Dio: a közvetlen demokrácia önámítás

senkki se fogja a szabadidejét unalmas részletszabályok olvasásával tölrteni (Még a képviselk sem teszik), így csak a médiára támaszkodhatnának a döntésben...akkor meg tökmind1 ki nyomkodja a gombot
Válasz erre 

Ad Dio 2016.11.10. 20:52:48

@matalan1:

"A mai populizmus egyik alapja, hogy okosabbnak kepzeljuk magunkat a politikusoknal"

Ha létezne "szakértő" politika (jelentsen ez bármit), még egyet is értenék. Csakhogy nincs ilyen. Az egyszeri politikus semmivel sem okosabb az átlagos szavazónál - sajnos.
Válasz erre 

conchita wurst 2016.11.10. 20:54:08

@Mikkamak: igen, ez igaz

a Trump által felvetett problémák igazak, de megoldani kurva nehéz lesz ket, mert az amerikai nép egyszerüen képzetlen, az oktatás színvonala a 70es évektl esik, és okos bevándorlókkal pótolják őket az egykor tisztes fizetést húzó kékgalléros amerikai melós gyereke meg a wal-martban melózik minimálbérért

- ezt nem lehet 4 meg 8 év alatt megváltoztatni, bár tegyük hozzá, mexikó, brazília, kína munkaereje nagyot drágult, lehet hogy már jobban megérné ezeket az iparágakat az USAban automatákkal végeztetni (és ahhoz is ember kell)
Válasz erre 

Ad Dio 2016.11.10. 20:54:33

@conchita wurst:

Nem is teljes közvetlen rendszerről beszélek. Az valóban értelmetlen lázálom.
Én egy vegyes rendszerről beszélek. Ahol a képviseleti demokrácia hagyományos működése mellett, van lehetőség közvetlen véleménykifejtésre - ha a választók úgy érzik szükségesnek.
Válasz erre 

Alick 2016.11.10. 21:26:05

@Ad Dio: "A mai populizmus egyik alapja, hogy okosabbnak kepzeljuk magunkat a politikusoknal"

Okosabbnak lenni a politikusoknál egyáltalán nem nehéz. Az érdekek között egyensúlyozni - na az már valami. :)
Válasz erre 

Tamáspatrik 2016.11.10. 21:30:08

A cikk jól indít a helyzet felváltozásában, ahova eljut azt nem tudom megítélni, de rajtam kívül mások se nagyon.
Érdemes nem átugrani az elejét, aminek a lényege, hogy a populizmus megpróbálja visszahozni a régi világot, de ez aligha lehetséges (ha csak valami súlyos természeti katasztrófa nem veti vissza az emberiséget száz évekkel, VAGY nagy háború tör ki az országok között.)
Az éghajlatváltozás viszont hosszabb távon tönkreteheti a jelenlegi civilizációt és pár millió ember marad csak a mostani több milliárd ezredrésze, élhető környezetben. Főleg speciális épületekben leszünk képesek élni pár száz év múlva, amelyek tiszta levegőt, vizet biztosítanak a számunkra. Ez valós kilátás sajnos.
Viszont visszamenni az időben, mint a radikális konzervatívok teszik, aligha lehetséges.
Teljesen kettészakadt társadalmak viszont igen: a sci-fik tele vannak ilyenekkel. Egyes városokban teljes gépesítettség, míg sokan kint élnek a sivatagban, ahol az egyetlen törvény az ököljog. Ez is egy szomorú kép, efelé haladunk sajnos. :(
A megoldás, ha szélsőséges politikusok helyett megerősödnének az olyan mozgalmak, amelyeknél az össztársadalmi empátia és összefogás az alapelv.
Válasz erre 

-JzK- 2016.11.10. 21:34:03

@Mikkamak:
Az indiánok lehet, hogy 10ezer éve élnek ott, szemben a fehérek 300 évével, csakhogy valahogy a fehérek 300 év alatt kicsit többet értek el, mint a rézbőrűek tízezer év alatt. Soroljam? Kicsit "mit adtak nekünk a rómaiak" jellegű szöveg lenne.
Szóval a fehérek igenis az igazi ameriakaiak, a többiek pedig csak potyautasai az amerikai álomnak.
Válasz erre 

Tamáspatrik 2016.11.10. 21:38:30

@matalan1: "Tulsagosan nehez lenne a demokracia alapveto tomegeit kepezo kevesse iskolazott (vagy maskepp iskolazott) embereknek elmagyaraznia a melyebb osszefuggeseket, es valoszinu nem is lenne ertelme."
Nincs ilyen, hogy ne lenne értelme. Az akadémikus fogalmi korlátok közül kilépve mindenkivel a saját nyelvén kell beszélni. Csak látszat, hogy nálunk mindenki magyarul beszél, mert nem ugyanazokon a szavakon keresztül érti meg a világot. Orbánék tul, képpen ezt teszik, csak nagyon megkérik az árát + belecsempészik az érdekeiknek megfelelő ideológiát.
Válasz erre 

Misim 2016.11.10. 21:39:09

De sok itt az idióta!
A cikknek vér igaza van. A sok lebutított Orbán ökörségét magába szívó ember. Pont ez a céljuk butítás a migránsozás, az uszítás.
Totálisan igaza van a cikknek. Olvasd vissza a kommenteket. Látszik a sötét és az erőszakos lebutítás.

Trump győzelme bizony a populisták utolsó sikolya. Épp a liberális értékrend győzelmét jelzi. Egy illiberális autokrata államban már az elnök jelöltségen való induláskor lelőtték volna. Erdogan csinált egy ön puccsott és gyakorlatilag minden ellenzékit megölet, bebörtönöztet. Ha egy két barom arcúnak ez hiányzik, mehet van keleten rájuk igény.

Trump ott fogja fojtani ahol elődje abbahagyta. Azt hiszed hozzányúl a biztosítási rendszerhez mint igérte? Felszámolja az obamai biztosítást? Olyan lázadás lenne belőle amit még ő sem kockáztat meg. Falat húz Mexikó felé? Dehogy fog. Több pénz jön át azon a határon amit nem fog kidobni. Kiutasít minden illegális embert? Ugyan má. Ne légy naiv. Olyan mélyen van beágyazva liberális értékrend a társadalomba, nincs olyan elnök akinek kedvéért beállna egy mindent megmondó központosításba.
KLIK et csak nálunk lehet bevezetni. Megmondani egy amerikainak mit tehet és mit nem? Komolyan gondoltad? Látszik hol nőttél fel.
Magyaroszágon is meglehet nézni kiket lehet Orbának hülyíteni. A tanulatlan képzetlen embereket, azokat akik képtelenek maguk sorsát iránytani. Akik várják a kedves vezetőt aki megmondja a tutit nekik.

A digitális korban ez már a múlt. Egy új vezetői irányzatnak kell eljönni. Egyenlőre még csak formálódik. de már kopogtat. Már nem lehet úgy lopni, hogy ne lehessen észre venni. Olyan adatbázisok vannak ahol ezek azonnal láthatóak szűrhetőek. Pl.: a GDP 6 % át kaptuk meg az EU tól. Közbe meg a fejlődés GDP 2,8% os lett. Hol a többi? Ellopták a korrupt politikusok és slepjei. Elszámoltatás lesz de nem kicsi.
DE, amíg vannak agyatlan emberek akik még mindig beszopják a hülyítést. Addig késik. Remélem nem múlik..
Válasz erre 

jandera 2016.11.10. 21:55:29

T@-JzK-: A nyugati civilizáció a szakadék széle előtt pár centivel állt meg, kaptunk egy utolsó esélyt."
De, mi előttük járunk egy lépéssel! Ugye elvtársakk matt!
Válasz erre 

1ghost 2016.11.10. 22:29:13

Pontosan. A cikk tökéletesen látja a helyzete. Az orbánista ebek, meg csak röfögnek és röfögnek.

Hihetetlen, hogy egy kibaszott félmondatnyi értelem sem szorult beléjük.
Válasz erre 

m.t. 2016.11.10. 22:50:04

@midnight coder: Nem tagadom, létező jelenség az hogy európai munkások az olcsó kínai ipar miatt szorulnak ki a munkaerőpiacról.
Azonban attól, hogy a kínai ipart visszahozod, még ugyanúgy ki fogja szorítani a technológia a fizikai munkát a fejlett világból. És ezt te is tudod.
A többi progresszívabb ország lehagy, a termékeid eladhatatlanok lesznek. Kivéve persze, ha elkezdesz árban versenyezni az egyre olcsóbbá váló robotokkal. Ez esetben a jómunkásemberek bére folyamatosan csökken, ezzel párhuzamosan az életszínvonaluk is, és előbb utóbb elzavarnak.

Ehelyett esetleg figyelemmel követheted a trendeket, megfelelő oktatáspolitikával az embereket kiképezheted a jelen legkelendőbb iparágaira, és egy gyorsuló ütemben változó világban arra nevelheted őket hogy alkalmazkodjanak és maguktól tanuljanak hatékonyan.
Nyilván nem mindenkinek fekszik robotprogramozóvá válni. Ők megtanulhatják hogyan kell a többi embert értelmesen megszólítani és meghallgatni az igényeiket, és képesek lesznek eladni nekik valamit. Vagy esetleg automatizálhatatlan termékeket gyártani (művészet, blogbejegyzések). Én ezt értettem soft skill alatt, nem a bölényrajzokat. És ez nem utópia, hanem például a svéd valóság.
Válasz erre 

sírjatok 2016.11.11. 00:19:08

@Fleurs Du Mal: "Belgiumban már voltam egy gyárban (autóipar) ahol spec egyetlen ember sem dolgozott, csak gépek"

az jó, csak azok nem veszik meg a termékeket
Válasz erre 

sírjatok 2016.11.11. 00:25:54

@conchita wurst: a lovak munkája már felesleges. Nem azért, mert a lovak lusták lettek és elkényelmesedtek, hanem mert nem képesek többre. Nem tudnak okosabbak lenni, nem tudnak erősebbek lenni, nem lehet őket jobban megtanítani, elértek a genetikai korlátaik végére, a gépek nyertek.

Miért ne jönne el az a nap, mikor az emberrel lesz ugyanez? Van valami mágikus szabály, ami a lovakra vonatkozik, az emberekre meg nem? Miből gondolod, hogy a gép nem lehet elég okos vagy empatikus(ságot szimuláló) vagy ügyes vagy pontos vagy multifunkcionális?

Csak idő kérdése.
Válasz erre 

sírjatok 2016.11.11. 00:31:05

@1ghost:" XXI. században? Az informatika világában?"

Hát nagyon úgy tűnik. Nézz már körül, ember, Trump az elnök, hogy messzire ne menjek :D
Válasz erre 

Khonsu 2016.11.11. 01:08:04

Van egy kis zavar az erőben, mint például a konzervativizmus és a jobboldal maradisággal való azonosítása, de a lényegi rész rendben van. A fennálló rendszert végül a technológia számolja fel, és nem valami nagy ideológiai harc, akárhogyan is szeretnék ezen ideológiák harcosai azt hinni. Ezért a jövő sem utóbbiaké lesz, gyakorlatilag egy értelmetlen küzdelmet vívnak egymással, amiből végül egy "harmadik félnek" fog haszna származni.

Várom a többit. :)
Válasz erre 

2016.11.11. 01:23:12

@sírjatok: azért, te ner kompatibilis, mert a termelésnek van célja. Rájössz magadtól? nem? Segítek: el kell adni. Ki veszi meg? Na itt van az igazi probléma. Csirkefarhátból sokat lehet eladni, ha sok a szegény, de hiába gyárt élőmunka nélkül az alma mobilt az USA ban , nincs aki megvegye...ja, tudom, majd a villanyautó vásárol...
Válasz erre 

2016.11.11. 01:31:50

@Khonsu: szerintem meg téved. A technológia eszköz, nem cél. A társadalom rétegződése eltolódhat, át is nevezødhet, de lényegében ugyanaz marad. Lesz egy konzervatív és egy forradalmibb csoportosulás.
A gazdagoknak pedig létszükséglet, hogy a plebs ne legyen túl szegény. Ha a robotizálás lezülleszti a társadalmat, nehezebb eladni a terméket. Tehát a piac három kritériumából a keresletre is figyelni kell.
Tudod, hiába termelek hatékonyan, vagyok világelső és a legolcsóbb, ha rajtam kívül senki sem veszi meg.
Válasz erre 

Khonsu 2016.11.11. 02:03:34

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Igen is meg nem is. A technológia ma már egyszerre eszköz és cél is a "startup" szemléletnek köszönhetően. Amíg az ideológisták egymással birkóznak, addig a problémákra szépen válaszokat talál a technológiai világ és sorra megoldja őket. A győztesek így végül az "eszközhasználók" és eszközeik előállítói, szolgáltatói lesznek, az ideológiák harcosai pedig irgalmatlan nagyot koppannak.
Válasz erre 

Scott Tenorman Must Die 2016.11.11. 07:33:14

@1ghost: hohóó, ezek a múlt?? érdekes, egyre több hasonló gondolkodású minielnök lesz
Válasz erre 

midnight coder 2016.11.11. 07:43:41

@Fleurs Du Mal: Kínában ott van az ipar. És ha robotizáció, szerinted a robotokat kik fogják előállítani ? Azok az európaiak akik a motortól az elektronikáig mindent Kínából kell hogy beszerezzenek (plusz ott van egy szép nagy felvevőpiac is a termékekre, Kína, India, stb) vagy az az Európa ahová a robotok összes lényegi alkatrészét importálni kell Kínából ? Európa egyre inkább afféle skanzen lesz, kb. mint a görögök akik csak a múltjukból élnek. Jól mutatja a helyzetet, hogy a mobiltelefonok egy része Európában már eleve meg sem jelenik, vagy csak késve. És nem a gagyi. És ez egyre inkább így lesz. És előbb-utóbb ez a helyzetet a világ pénzügye is követni fogja - a londoni bankároknak ma a BRExit az aggasztó, de szerintem hosszabb távon ott is inkább a kínaiaktól kell tartani. Mi a fenének legyen ugyanis egy pénzügyi központ Londonban, amikor a pénz egyre inkább Ázsiában van ?
Válasz erre 

Scott Tenorman Must Die 2016.11.11. 07:45:10

na mindegy, kifejezetten mulattat, h azok a nickek akik a magyar társadalommal kapcsolatban is totál téves gondolatokat írnak milyen megdöbbentően magabiztosak az amerikaiakkal kapcsolatban
Válasz erre 

midnight coder 2016.11.11. 07:50:06

@m.t.: "Azonban attól, hogy a kínai ipart visszahozod, még ugyanúgy ki fogja szorítani a technológia a fizikai munkát a fejlett világból. És ezt te is tudod."

Az nagyon nem mindegy, hogy az a gyártósor ami a termékeket előállítja, itt ketyeg vagy Kínában. Egyrészt, mert nem tudsz _mindent_ automatizálni, és a gyártósor fenntartásához is emberek kellenek: a gépeket javítani, fejleszteni, gyártani kell, másrészt az olyan dolgok mint Pl. a helyi adó ha ide folyik be, akkor abból vissza lehet forgatni a gazdaságba olyan csatornákon keresztül mint a szociális rendszer, közfoglalkoztatás, stb.

A gond inkább ott kezdődik, hogy ez a vonat már rég elment. Az ipart ma már elég nehéz lenne visszahozni Kínából, és ez szerintem Trumpnak sem fog menni. Ezt 30 évvel korábban kellett volna megállítani. Azt ugyanis kb. akkor is tudni lehetett hogy ennek ez lesz a vége: ezt a forgatókönyvet anno már egyszer eljátszotta Japán, majd Dél-Korea. Ebből ki lehetett volna kalkulálni, hogy mi lesz amikor Kína fogja lejátszani ugyanezt a forgatókönyvet. Csak az akkori "progresszív" politikusok úgy gondolták, hogy rövid távon ez nekik nem lesz gond, hosszú távon meg majd lesz valami. Ami így is lett, csak most van a hosszú táv.
Válasz erre 

midnight coder 2016.11.11. 07:53:16

@m.t.: "Ehelyett esetleg figyelemmel követheted a trendeket, megfelelő oktatáspolitikával az embereket kiképezheted a jelen legkelendőbb iparágaira"

Ja. Csak közben Kínában, Indiában is van oktatás. Ráadásul elég nagy felhozatal van - annyi millió gyerekből azért csak akad pár zseni. És ott nem az a fő szempont mint Európában, hogy a gyerek a lehető legjobban érezze magát az iskolában, és hogy minden joga centire ki legyen elégítve, hanem az hogy értékes munkaerőt képezzenek akik megállják a helyüket a munkaerőpiacon.
Válasz erre 

midnight coder 2016.11.11. 07:57:45

@Ad Dio: Nézd meg, hányan voltak a szírek a 60-as években, és hányan a háború előtt. Ennek ellenére elég jól elvoltak, nem azért mert olyan kurva jó volt a mezőgazdaságuk, hanem azért mert egy rakás olaj van a seggük alatt. Őket nem a klímaváltozás billentette meg, hanem az olajárak alakulása, illetve az Arab Tavasz. Ez utóbbiba viszont már tényleg belejátszhatott a klímaváltozás.

Ezzel együtt én annyira nem látom az sem, hogy Clintonék annyival jobbak lettek volna ebből a szempontból. Az ő idejükben kezdődött az olajpala feldolgozása, és ők próbálták meg Putyin tökeit is megszorongatni, és nyilván nem a környéken található kecskefarmok érdekelték őket.
Válasz erre 

conchita wurst 2016.11.11. 09:23:52

@sírjatok: azért mert a fejlett géprobot pont ugyanannyira gondolkodik, mint a szakóca

mesterséges intelligencia isaac asimovnál létezik, de a valóságban nem
Válasz erre 

m.t. 2016.11.11. 12:05:49

@midnight coder:
Ennek ellenére a Kínai és Indiai zsenik nagy része Európába/USÁba jön tanulni és dolgozni. Pont azért, mert itt jól érzik magukat. Miért gondolod, hogy ha egy diák jól érzi magát és biztosítva vannak a jogai az ellentmond annak hogy versenyképes munkaerő lesz? Nem mindenhol olyan balfasz az oktatás, mint Magyarországon.

Visszakanyarodtunk oda, hogy Gipsz Jakabra, mint kétkezi összeszerelőre nincs már szükség, csak mint fejlesztőmérnökre. Csak hát egyszerűbb neki egy populista politikusra hallgatnia aki azt ígéri hogy megállítja a világméretű trendeket, mint átképeznie magát.
Gépfejlesztésből pedig nagyon szépen meg lehet gazdagodni itt is, annak ellenére hogy az ipar Kínában van. A szellemi munka nem helyhez kötött, és a kínai gyártócégek Európai mérnökirodákat bérelnek fel a gyártósoraik felállításra.
Nem tudom milyen eszközzel lehetett volna megállítani hogy a gyártás az USÁból Kínába vándoroljon. Ott még van egy réteg aki hajlandó minimálbérért heti hétszer napi 14-órában iPhone-t forrasztani (ez se sokáig fenntartható), az USÁban ezt senki nem csinálná. És ha az Apple versenyképtelen amerikai munkásokkal gyárt, akkor az egész cég bedől és valami kínai telefon veszi át a helyét.
Vagy pedig gyárthat helyben robotokkal. Gipsz Jakabnak viszont még ugyanúgy szar lesz.
Válasz erre 

gmihaly621 2016.11.12. 10:00:05

@1ghost: Sándor György humoralista valami ilyesmit talált mondani: "A jövőt már nekünk is megígérték".
Válasz erre 

midnight coder 2016.11.13. 11:41:47

@m.t.: Az Apple-nek azért kellett kínába vinnie a gyártást, mert más is odavihette. Ha senkinek sem érte volna meg oda vinni - Pl. vámokkal, adókkal akadályozták volna a cégek kiáramlását - akkor az Apple sem viszi ki. A termékek drágábbak (és jobb minőségűek) lettek volna. És persze intenzíven beindult volna a robotok előretörése, ami Gipsz Jakabnak azt jelentette volna, hogy jó sokáig lett volna még melója a robotgyárakban, ugyanakkor a gyerekét már a robot tervezés irányába mozdíthatta volna el. Illetve, a robotizált gyárak az EU illetve az USA területén állították volna elő a GDP-t, ott dolgoztak volna a robot gyártók illetve karbantartók - egy rakás Gipsz Jakabkának biztosítva így melót.

Az iskolában pedig tanulni kell(ene). Tanulni pedig bizony néha nehéz és fárasztó, különösen a magolás. De a magolással is tesz szert az ember olyan képességekre, amik nélkül szart sem fog érni a munkaerőpiacon. Hiába tudsz 2 perc alatt összeguglizni bármit amit egyszer már megoldott valaki, ez ahhoz, hogy bármi egyedi problémát megoldj már kevés lesz - ahhoz egyebek között Pl. rövid és hosszú távú memória is kell, meg koncentrációs képesség, türelem - csupa-csupa olyan dolgok, amit nem lehet úgy megtanulni, hogy közben jól érzed magad. Olyan ez, mint a testépítés. A szép formás alak ára sok-sok óra unalmas, monoton, sokszor fájdalmas gyakorlás. Csak a tanulásnak az az előnye, hogy míg az így felépített test folyamatos karbantartás nélkül viharos sebességgel visszaáll a természetes formájára, az ember elhülyüléséhez - hacsak nem éri baleset vagy valami betegség - erősen meg kell dolgozni (Pl. sok-sok alkohol, kábszer, liberális média fogyasztás).
Válasz erre 

m.t. 2016.11.13. 14:18:12

@midnight coder:
Az első bekezdéseddel végső soron nem tudok vitatkozni. Amennyiben Trump elnök valóban úgy értette az ipar visszahozatalát, hogy oktatási programokkal és korszerű automatizált üzemek felállításával versenyezne a kínai iparral, úgy igazat adok neki. Ha Gipsz Jakab meg fogja tudni engedni magának anyagilag hogy képezze magát egy ilyen modern ipari környezetbe, akkor ő is boldog lesz.

Én csak azokba az oktatásterületekbe látok bele amit jómagam is végeztem (mérnökképzés, és persze közoktatás) de gondolom ez nagyjából a vitánk tárgyát képezi. Lehet hogy más területen (pl jog) nem állná meg a helyét amit írok.
Persze hogy nehéz és fárasztó a tanulás, de ha nem érzed jól magad közben, akkor szerintem valamit nem csinál jól a suli.
Igazad van abban, hogy a magolással szert lehet tenni az általad felsorolt nélkülözhetetlen képességekre, viszont a magolás nem a leghatékonyabb módszer erre (és nem is a legélvezetesebb).
Dél-Koreában magolnak az egyetemen, és általánosan kétszer annyi időt töltenek tanulással, hogy a végén ugyanannyira legyenek versenyképesek mint egy német diák. És közben az utóbbi jobban érzi magát.
Ez persze változik, fejlődik a keleti oktatás, de pont azért, mert a nyugati modellt követik egyre inkább.

A guglizás egyébként maga is egy képesség, amit el kell sajátítani. Nekünk persze alap, de találkoztam pár emberrel kevésbé fejlett országokban, ahol elvégeztek egy egyetemet és nem tudtak guglizni.
Annak, hogy megtalálsz olyan dolgokat amit egyszer már megoldottak, van egy következő szintje, amikor extrapolálsz a saját egyedi problémádra a megszerzett információmorzsákból. Ez igazán értékes szakemberré tesz, és nem magolással lehet elsajátítani.

A testépítéshez a tanulást én a következő módon hasonlítanám: a testépítésnek megvan az az előnye, hogy a lányokat le tudod nyűgözni a kinézeteddel. A magolásnak is megvan az az előnye, hogy a lányokat (munkáltatókat) le tudod nyűgözni a lexikális tudásoddal (hülye példa, de érted). Lehet viszont, hogy nem ez az elsődleges célod, hogy sok idő befektetése árán lenyűgözd a lányokat ilyen módon. A kinézeteddel pont elégedett vagy, és azért építesz testet, mert fel akarsz tudni menni a lépcsőn, és általában egészségesen akarsz élni. Ebben az esetben vannak mókásabb módjai a tested karbantartásának, pl szörfözés, síelés, foci.
Gyakorlatiasan problémákat megoldani az egyetemen kétségkívül élvezetesebb mint magolni, és a statisztikák szerint jóval eredményesebb is. És mindössze annyit veszítesz vele, hogy nem tudsz menőzni hogy ezt meg azt fejből tudod.
És ez a különbség a nyugati, és keleti oktatás között.
Hidd el, hogy a hanyatló nyugaton vannak olyan egyetemek, ahova nem drogozni járnak a diákok, a végén versenyképesebbek lesznek (cégeket alapítanak meg klassz dolgokat találnak fel), és imádják az egészet.

Az elhülyüléshez meg kell dolgozni, ahogy írtad, ahhoz hogy elveszítsd a megszerzett tudásod. Viszont ha nem tanulsz folyamatosan, akkor a gyorsuló ütemben változó világunkban az villámgyorsan elavul.

Nem akarlak inzultálni, de a gondolj bele a következőbe: itthon olyan az oktatás, amiben nem érzed magad jól. Finnországban sokkal jobb az oktatás minden statisztika szerint, és közben a diákok feleannyi időt töltenek suliban, és élvezik. Szívás, hogy neked nem volt lehetőséged egy finn szintű oktatásban részt venned, ezért azzal nyugtatod magad, hogy mindeni másnak is ilyen szar, mint neked volt. Akinek pedig nem szar, az biztos csak drogozik és a végén semmi se lesz belőle.
A tudomány fejlődik, és az eddig érvényes dogmák (tanulni nem móka hanem szívás) megkérdőjeleződnek. A statisztikák pedig megmutatják, hogy igazunk van-e vagy sem.
Válasz erre 

midnight coder 2016.11.16. 19:40:30

@m.t.: Én nem elsősorban az egyetemi oktatásra gondoltam, hanem elsősorban az általános iskolára. Ott kell megszerezni azokat a képességeket, amikre aztán alapozni lehet. És a szorzótáblát nem csak azért kell megtanulni, hogy jobban számolj, ahogy a verseket is elsősorban a memória fejlesztés miatt érdemes magolni. Nem véletlen, hogy a zsidóknál is derekas mennyiséget kell a gyerekeknek bemagolni a tórából, ahogy az araboknál is a koránból, és amennyire én tudom a buddhisták is magolnak rendesen.
Válasz erre 

m.t. 2016.11.16. 21:52:39

@midnight coder:
Igazad van, az általános iskola más tészta. Erről már nem okoskodok, mert nagyon nem értek hozzá.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:

1Erv88uynpNT2CvCRxsPaLGL1tXm9KtvoR

Merre jár Mészáros Lőrinc luxus yachtja?

Top 5

  1. Orbán már nem kell az oroszoknak?
  2. A paksi csalódás
  3. Rogan.exe /steal 100milliard
  4. Ki a leglegendásabb állat Orbán gyűjteményében?
  5. Lőrinc már válságmenedzsel

Utolsó kommentek

  • curio1: Legjobb tudomásom szerint a T-System az nem a Deutsche Telekom leányvállalata, hanem a Magyar Tele... (2017.07.31. 15:57) Az össznépi webjegy mutyi
  • maxval a mélyelemző birca: @déjá vu39: Politikia ügyet igyekeztek csinálni egy szimpla szofterhibából. Aztán a tüntire elm... (2017.07.31. 15:49) Az össznépi webjegy mutyi
  • zolia: Birka, te egyre hülyébb vagy. Nálad most már minden leegyszerűsödött arra a szintre - a te szinted... (2017.07.31. 15:34) Az össznépi webjegy mutyi
  • Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: @VT Man: Nyilván ugyanaz a cég auditálta, aki az elektronikus jegyrendszert. (2017.07.31. 14:57) Az össznépi webjegy mutyi
  • VT Man: 2017-ben auditaltak a D-Telekomot, hogy mennyire antikorrupcios: "Anti-corruption: Auditors certi... (2017.07.31. 14:24) Az össznépi webjegy mutyi
  • Utolsó 20

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Creative Commons liszensz


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható.

süti beállítások módosítása
Dashboard